Lectii incepatori

             
Lectiile 3-4 . Tabla de sah notatia ei si  asezarea figurilor

     Ca sa putem juca o partida, nu e suficient sa stim piesele.Trebuie sa cunoastem locul unde se infrunta cele 2 ostiri , tabla de sah,dar si modul de asezare a pieselor la inceput.
    Tabla de sah are forma unui patrat , impartit in alte 64 patratele de marime egala,numite câmpuri,dispuse in numar de 8 pe fiecare rand orizontal sau vertical.


                
       
                          













   Pe tabla de sah de mai sus puteti vedea cum sunt asezate piesele la inceputul partidei.Asadar in colturi stau turnurile,langa ele sunt caii, apoi urmeaza nebunii , iar pe cele 2 patratele ramase sunt regele si dama.
   Nu uitati, dama alba sta pe un patratel alb, cea neagra pe un camp negru.
   In fata pieselor puternice stau pionii.
In lectiile urmatoare vom folosi cateva cuvinte specifice , pe care le vom explica acum:
·        Coloanele = verticalele tablei ; coloanele  a,b,c,d,e,f,g,h
·        Liniile = orizontalele tablei ; liniile 1,2,3,4,5,6,7,8
·        Diagonalele = campurile de aceeasi culoare,care se intalnesc numai prin colturi : diagonala a1-h8 ; diagonal a3-c1 etc.
·        Centrul tablei = patratul format din campurile d4,e4,e5,d5 ( cele 4 din mijloc)
·        Coltul tablei = campurile a1,a8,h8,h1
·        Flancul damei = jumatatea tablei,unde este dama la inceputul partidei ; dreptunghiul a1-d1-d8-a8
·        Flancul regelui = jumatatea unde este asezat regele la inceputul partidei

 Stiati ca multi sahisti isi amintesc partide jucate de ei acum multi ani? Stiati ca unii cunosc partide de acum 200-300 de ani? Dar cine le-a tinut minte atatia ani?

 Raspunsul e simplu,partida a fost scrisa in limba sahista.Fiecare patratel de pe tabla are un nume ( litera) si un prenume ( cifra).De exemplu patratelul unde sta regele alb este e1.Citim intai numele ( litera).
  Incercati si voi sa cititi patratelul unde sta dama neagra.Dar caii albului pe ce patratele stau?

   
          Acum priviti tabla si incercati sa raspundeti la intrebarile mele:
  
  1. Cum se noteaza toate campurile de pe linia 3-a,incepand de la stanga la dreapta si apoi invers?
2. Care sunt campurile albe de pe linia 8-a?
3. Sa se arate cum se noteaza campurile de pe coloana f,incepand de jos in sus si apoi invers?
4.Care sunt campurile de pe diagonala b1-h7?dar cele de pe diagonal a8-h1?
5.Ce culoare au campurile: a4,c3,e6,f7,g4,h8?



---------------------------------------------------------------------------------



        Lectia 2 – Ce este jocul de sah?

     Jocul de sah este o lupta intre 2 armate,cea alba si cea neagra.Nu v-ar placea sa fiti comandantul armatei si sa castigati batalia? Pentru aceasta insa trebuie sa va cunoasteti bine ostenii,dar si locul unde sa va desfasura lupta dintre cele 2 tabere,table de sah.
    Pentru ca este vorba de un conflict,fiecare dintre cei doi razboinici dispune de o ostire.Aceste ostiri,pentru a putea fi deosebite atunci cand lupta intre ele,au ca si la alte jocuri sportive,doua culori distincte,albul si negrul si se numesc figuri sau piese. O partida de sah este inceputa intotdeauna de jucatorul care detine piesele albe.
     Numarul de piese de care dispune fiecare din jucatori la inceputul partidei este de 16.

          K 1 rege         k 1 rege
  Q 1 dama        q  1 dama
  R 2 turnuri        r  2 turnuri
  L 2 nebuni        l  2 nebuni
  N 2 cai         n  2 cai
  P 8 pioni        p  8 pioni

Unele sunt mai puternice,altele mai slabe.Noi trebuie sa cunoastem puterea lor, pentru a vedea ce schimburi de soldati putem face cu adversarul.

    Cea mai importanta piesa este regele, fara de care nu se poate juca,insa el este foarte batran si are nevoie mereu de ajutor de la ostenii lui.Cand regele este dat mat ( nu se mai poate apara) ,partida s-a incheiat.
   Cea mai puternica piesa este dama (regina) care valoreaza 9 pioni ( 9 puncte ).Celelalte piese sunt:
-      Turnul = 5 pioni
-      Calul = 3 pioni
-      Nebunul = 3 pioni
-      Pionul= 1 pion

  La finalul lectiei,vreau sa vad daca ati inteles ce v-am explicat sau partenerul vostru de joc este un comandant mai bun. Sa zicem ca in timpul partidei,puteti face urmatoarele schimburi,sunteti de acord cu ele:

1)   Sa dati 1 dama pentru 1 turn+ 1 cal + 1 nebun ?
2)   Sa dati 1 turn pentru cal+pion?
3)   Sa schimbati 2 nebuni+ 2 pioni / 2 turnuri?




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------



                                
Lectia 1  Cand si unde a aparut sahul?


      Multi dintre voi ati vazut probabil oameni mari care jucau sah.Dar cine a inventat jocul, stiti cumva?
      Indienii se lauda ca jocul lor stravechi , chaturanga este parintele sahului. Arabii , din contra , spun ca satrandjul jucat de strabunii lor a stat la baza sahului de azi. Fiecare are probabil dreptate pe jumatate,asa ca mai bine sa ascultam 2 legende:

I                      Dintre legende, cea mai cunoscuta  este povestea sfetnicului Indian si a regelui persan Nusirvan. Mai multi soli , cu daruri bogate si urari de bine sosira la curtea regelui. Printre darurile aduse se afla si o minunata tabla cu patratele albe si negre pe care stateau in neoranduiala mici figuri de fildes mestesugit lucrate , infatisand calareti , elefanti si pedestri.
         La intrebarea plina de nedumerire a regelui , ce sunt acestea, sfetnicul i-a explicat regelui ca acest joc inchipuie razboiul ,intocmai ca o oglinda. De asemenea i-a cerut regelui sa-si puna inteleptii sa descopere regulile acestui joc. Regele accepta,insa nici dupa 7 zile inteleptii nu descoperira tainele jocului.Abia in noaptea dinspre ziua 8-a,cand urma sa expire termenul oferit de sfetnicul Indian,un batran descoperi secretul:
In mijoc sta regele caci el comanda ostirea in timpul bataliei. Alaturi sta sfetnicul sau cel mai apropiat, fiindca si cel mai mare rege are nevoie de sfaturile inteleptilor.De-o parte si de alta stau elefantii de razboi,apoi calaretii,iar in margine,carele de lupta. In primul sir , ca intotdeauna in batalie, se afla pedestrii ”.
         Legenda spune ca Nusirvan l-a acoperit cu daruri si onoruri pe sfetnciul sau, iar supusilor sai le-a poruncit sa invete acest joc minunat , cel mai intelept si mai frumos dintre toate.

II           O alta legenda cunoscuta este a lui Sissa.Regele tarii sale se plictisea si le ceru supusilor sa-I descopere un joc. Sissa inventa sahul , iar regele, foarte fericit, a vrut sa-i dea mult grau. Sissa  ,foarte intelept, a cerut sa se puna pe tabla de sah o boaba de grau pe primul patratel, apoi 2 pe al-2lea, 4 pe al 3-lea si tot asa mai departe. Cand facu socoteala, regele si-a dat seama ca pentru a-l rasplati pe Sissa avea nevoie de productia de grau a Indiei pe 7 ani.    
        I-a recunoscut astfel inteligenta fara margini si  ,  drept rasplata ,  l-a luat la el la palat , in sfatul marilor intelepti.